Do roku 2004 mohl jednoduché účetnictví využívat kterýkoliv
podnikatelský subjekt, kterému tak zákon o účetnictví dovolil. Nicméně
od roku 2005 (po vstupu do EU) bylo oficiálně
jednoduché účetnictví pro osoby samostatně výdělečné činné (tj.
pro podnikající fyzické osoby) zrušeno a bylo nahrazeno dnešní daňovou
evidencí. Nicméně jeho hlavní podstata zůstala zachována. Pro tuto
chvíli pomiňme skutečnost, že „jednoduché účetnictví“ je neustále
legálně používanou podobou účetnictví vybraných forem nestátních neziskových
organizací a popišme tedy „novou formu“ jednoduchého účetnictví
– daňovou evidenci.
Jednoduché účetnictví, od roku 2005 tedy daňová
evidence, představuje evidenci peněžních toků (tj.
příjmů/výdajů) a dalších složek majetku a závazků v určitém časovém období
týkající se podnikatelské činnosti.
Způsob přesného vedení daňové evidence (tj. struktura)
není zachycena v žádném právním předpise. Stručný
obsah daňové evidence (viz náplň odstavce výše) je však
předepsán v § 7b) zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů.
Zjednodušeně, daňovou evidenci smí vést podnikající fyzické
osoby s těmito charakteristikami:
osoby nezapsané v obchodním rejstříku
osoby, jejichž obrat nepřevýšil za 12 po sobě jdoucích kalendářních
měsíců Kč 25 mil.
osoby, které nevedou účetnictví na základě svého rozhodnutí
osoby, které nejsou povinny vést účetnictví (povinnost uloží zvláštní právní
předpis)
osoby, které nejsou účastníkem sdružení bez právní subjektivity.
Jelikož je osoba, která vede daňovou evidenci povinna ze zákona o daních
z příjmů zachycovat údaje o příjmech/výdajích společně
s majetkem/závazky, je zapotřebí, aby vedla:
1/ Peněžní deník (příjmy/výdaje)
2/ Knihu pohledávek 3/ Knihu závazků 4/ Ostatní „pomocné“ knihy týkající se
majetku/závazků:
Pokladní deník
Evidenci (dlouhodobého) majetku
Evidenci rezerv
Mzdovou evidenci
Evidenci zásob
Evidenci cenin
Evidenci najatého majetku
Evidenci DPH (v případě, že je plátcem DPH) ..
Pojem byl vložen/modifikován dne 12.11.2013 v 08:43:22.