Obchodní marží obecně rozumíme rozdíl mezi prodejní
(„tržní“) a nákupní („skladovou“) cenou prodaného zboží.
V účetnictví se obchodní marže vypočte velmi jednoduše, a to jako
rozdíl konečného stavu účtu 604 – Tržby za zboží a konečného stavu účtu
504 – Prodané zboží.
Je třeba mít na paměti, že obchodní marže není zisk. Z obchodní marže
totiž podnik teprve kryje své další náklady jako například mzdy zaměstnanců,
nájemné, nakupované služby apod.
Je samozřejmě zájmem každého obchodníka, aby obchodní marže byla kladná,
tj. aby obchod prodával své zboží dráž než jej nakoupil. Krátkodobě lze však
i připustit zápornou obchodní marži, například v situaci, kdy se uvádí
nové zboží na trh apod.
V současné době – zejména u větších obchodních podniků
– můžeme zaznamenat situaci, že některé zboží je (například
z konkurečních důvodů) prodáváno za cenu, u které je jisté, že marže
je záporná („rohlík za desetník“), což příslušný obchod kompenzuje
vyšší marží u jiných druhů zboží.
Starší pojem pro obchodní marži je též obchodní rozpětí.
Historicky se pro obchodní marži používal také pojem rabat, ten
se však v současné době používá spíše pro jinou situaci, která však se zbožím
také trochu souvisí (rabat je určitá sleva poskytovaná například velkoobchodním
podnikem svým zákazníkům – maloobchodním jednotkám apod.)
Pojem byl vložen/modifikován dne 13.05.2008 v 13:58:04.