Přidanou hodnotou, někdy značenou ve zkratce PH, lze rozumět
v penězích ocenitelné úsilí, které přidal podnikatel
v rámci svých vlastních podnikových možností (tj. interně) k externě
nakoupeným vstupům od dodavatelů (tj. k zásobám, službám, subdodávkám aj.).
Přidaná hodnota tak tedy znázorňuje vztah mezi tržbami za výkony a náklady na
pořízení jednotlivých vstupů od externích dodavatelů, tj. například náklady na
pořízení zásob, služeb, energií, paliv atp.
Velmi často se přidaná hodnota zohledňuje v rámci hodnocení finanční
výkonnosti podniku, respektive ukazatele, které tuto hodnotu obsahují, jsou
součástí podnikové finanční analýzy.
Ukazatel EVA („Economic Value Added“) neboli
ekonomická přidaná hodnota je jedním z nejvíce preferovaných vlastníky
podniku, neboť představuje rozdíl mezi čistým provozním ziskem (NOPAT) a
celkovými náklady na vlastní a cizí kapitál (C x WACC). WACC představuje vážené
průměrné náklady kapitálu. Vzorcem lze tedy zapsat například takto:
EVA = NOPAT – (C x WACC)
Přidaná hodnota se vztahuje též k ukazateli MVA
(„Market Value Added“), jenž značí tržní přidanou hodnotu podniku.
Tržní přidaná hodnota podniku je dána rozdílem tržní hodnoty podniku a do něj
investovaným kapitálem. Vzorcem lze zapsat takto:
MVA = Tržní hodnota podniku – Investovaný kapitál
Pojem byl vložen/modifikován dne 01.10.2013 v 12:01:36.